سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهر سلامت

نظر

درد پا بسیار ناراحت کننده است و می تواند در اثر احساس درد و یا ضربه شدید باشد. درد شدید در پا ممکن است در پی آسیب بیش از حد ناشی از ضربه و یا حتی مواردی مثل تغییر فصل باشد. این درد معمولا با برخی از مراقبت ها که در هر شخصی متفاوت هستند و یا استراحت از بین می رود. اگر درد پا در عرض چند روز بهبود نیافت و یا اینکه درد آن شدیدتر شد، لازم است به پزشک مراجعه کنید. علت این درد می تواند به دلیل یک آسیب جدی باشد. در ادامه به بررسی درد پای راست و درد پای چپ و نشانه این دردها به همراه علت و درمان هر کدام می پردازیم.

درد پای راست ناحیه ساق

درد ناحیه ساق پای راست ، واکنش یک استرس در استخوان (shin)، عضلات و تاندون های مرتبط به آن است. این درد را در استخوان ساق پا، در هر ناحیه بین مچ پا و زانوی راست، در قسمت جلوی پای خود احساس می کنید. هنگام انجام فعالیت اگر به این پا فشار وارد کنیم، ممکن است منجر به ایجاد تورم در این ناحیه شود. اگر درد ناحیه پشت پا شدید باشد، در حین ورزش یا اغلب وقت ها دردش کاملا احساس می شود.

لخته های خون (ترومبوز عمیق رگ)

ممکن است درد پای راست یا چپ توسط لخته های خون ایجاد شود. این حادثه زمانی اتفاق می افتد که خون وارد رگ عمیق درون پا می شود. لخته های خون در رگ های پایینیِ ناشی از عدم فعالیت، عمل جراحی، یا بارداری، معمولا رایج هستند. خون در رگ ها جریان پیدا کرده و شروع به لخته شدن می کند که این اتفاق در افراد بالای 50 سال بسیار رایج است، اما هر کسی هم ممکن است به این آسیب مبتلا شود. معمولا این درد در ماهیچه پشت پا احساس می شود.

درد پای چپ

درد سیاتیک پای چپ و راست

درد عصب سیاتیک می تواند بسیار شدید باشد. این عارضه می تواند یک درد شدید و آزاردهنده در پای راست یا چپ را  بوجود بیاورد. این درد در واقع در کمر بوده و زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک که در کنار دنبالچه قرار دارد، تحت تاثیر قرار می گیرد. هنگامی که قسمت تحتانی کمرتان دچار جراحت و یا رگ به رگ شدن گردد، ممکن است سیاتیک تحت فشار عصبی قرار بگیرید و شما یک درد شدید را در پایین یکی از پاهای خود احساس کنید.

تاندون های آشیل

تاندون آشیل در پشت پا، درست بالای پاشنه قرار دارد و تا پشت ماهیچه ساق پا نیز کشیده شده است. تاندون آشیل با ورزش هایی مانند، دوندگی، بسکتبال و یا حتی یک بازی سرگرم کننده والیبال ساحلی می تواند آسیب ببیند. اگر اشتباها بر روی پای راست قدم بردارید و یا اشتباه آن را روی زمین بگذارید، ممکن است تاندون دچار آسیب و یا پارگی شود. این کار باعث درد ناگهانی در پشت ساق پای شما می شود. همچنین ممکن است متوجه درد شدید پشت پا شده و تورم در نزدیکی قوزک پا را مشاهده کنید.

کیست بیکر (Bakers)

ممکن است نامِ این کیست ها که پاپلیتیل (Popliteal) نامیده می شوند را شنیده باشید. این کیست ها که پر از مایع هستند، در نزدیکی مفصل زانو رشد می کنند و باعث می شوند که پای شما سفت شده و درد شدیدی را به همراه داشته باشد. این کیست ها معمولا توسط آسیب زانو یا آرتروز ایجاد می شوند. کیست بیکر (baker) ممکن است در مواردی با درد همراه باشد و یا ممکن است دردی نداشته باشد. امکان دارد این درد پای راست، درست در پشت زانو با تورم و سفتی مشاهده شود که با فعالیت بدتر و با استراحت بهتر می شود.